برای چه حج خانه خدا را حج نامیده اند ؟ امام فرمود : فلانی حج گزارد،یعنی رستگار شد
امام علی بن الحسین زین العابدین (ع ) می فرماید :
حج و عمره به جای آورید تا بدنهایتان به صحت و سلامت در آید، و روزی شما وسیع شود، و خرج عیالتان مکفی گردد
حضرت علی بن الحسین زین العابدین (ع ) می فرماید :
زائر بیت الله آمرزیده می شود، بهشت بر اوواجب می گردد، عمل را از سر می گیرد و مال و عیالش محفوظ است
رسول خدا (ص ) می فرماید :
کسی که دنیا و آخرت می خواهد، به خانه خدا برود
عبدالله بن فضل می گوید :
به حضرت صادق (ع ) عرضه داشتم : قرض زیادی به عهده دارم ، عائله مندم ،قدرت بر حج ندارم ، مرا دعائی بیاموز امام فرمود : به دنبال هر نماز واجب بخوان : اللهم صل علی محمد و آل محمد و اقض عنی دین الدنیا و دین الا خرة " خداوندا، درودت نثار محمد و آل محمد کن ، و دین دنیا و دین آخرت مرا ادا بنما " گفتم : دین دنیا برایم معلوم است ، دین آخرت چیست ؟ فرمود : دین آخرت حج است
رسول خدا (ص ) :
به قطاری از شتران که حاجیان را برای زیارت خانه خدا می برد، نظر فرمودند و گفتند قدمی برنمی دارند مگر اینکه برای آنان حسنه ای ثبت می شود، و قدمی نمی نهند مگر اینکه گناهی از آنان محو می گردد و چون از مناسک حج فارغ شدند، به آنان اعلام می شود، بنایی را بنا کرده اید، آن را خراب نکنید، گناهان گذشته شما بخشیده شد، از حالا به بعد عمل نیک انجام دهید
امام باقر (ع ) می فرماید :
کسی که قرآن را در مکه ختم کند از دنیا نمی رود مگر آنکه پیامبرو همچنین جایگاه خود را در بهشت ببیند
امام صادق (ع ) می فرماید :
خداوند، به چیزی بهتر از خموشی و راه رفتن به سوی خانه اوعبادت نشده است
امام باقر (ع ) می فرماید :
خداوند حج و عمره ای که مخارجش از مال حرام تأمین شده نمی پذیرد
از اسحاق بن عمار روایت شده که حضرت صادق (ع ) فرمود :
ای اسحاق کسی که یکبار خانه خدا را طواف کند، خداوندبرای او هزار حسنه ثبت می کند، هزار سیئه محو می نماید، برایش هزار درجه قرار می دهد، هزار درخت در بهشت می کارد و ثواب آزاد کردن هزار بنده به او مرحمت می فرماید، چون به ملتزم برسد هشت در بهشت به روی او باز می شود و به او می گویند : از هر دری که خواستی وارد شو اسحاق می گوید : به حضرت عرضه داشتم این همه برای کسی است که خانه خدا را طواف کند ؟فرمود : آری ، آیا به ثوابی عظیم تر از این تورا خبر ندهم ؟ گفتم : آری خبر دهید فرمود : هر کس حاجتی از برادر مؤمنش برآورده کند، به اندازه ده طواف به او ثواب می دهند
امام باقر (ع ) می فرماید :
یک نماز در مسجد الحرام بالاتر از صد هزار نماز در مساجد دیگر است
امام صادق (ع ) می فرماید:
هیچ مکان عبادتی نزد خدا محبوبتر از محل سعی نیست ، چرا که در آنجاهر متکبر گردنکشی خاضع می شود
حضرت صادق (ع ) به ابن ابی یغفور فرمودند :
در مسجد رسول خدا زیاد نماز بخوان ، که پیامبرخدا فرمودند : نماز در این مسجد برابر هزار نماز است در مساجد دیگر مگر مسجدالحرام که نماز در مسجد الحرام برابر هزار نماز در مسجد من است
حضرت صادق (ع ) می فرماید :
کسی که حاجی را ملاقات کند و با او مصافحه نماید، گویا بر حجر الاسود دست کشیده
امام صادق (ع ) درباره رمی جمرات می فرماید :
به هر سنگ ریزه ای که حاجی به سوی جمره پرتاب می کند، گناه بزرگ هلاک کننده ای از دوش جانش فرو می ریزد
امام علی بن الحسین (ع ) فرمودند :
چون حاجی قربانی کند، قربانی او بهای آزادی وی از آتش قیامت است
امام ششم (ع ) فرمودند :
زمانی که یکی از شما حج به جای آورد، حج خود را به زیارت ما در مدینه ختم کند که زیارت ما از تمام بودن حج است
حضرت سجاد (ع ) فرمودند :
آنکه در وطن عهده دار امور خانوادگی و مالی حاجی شود، اجرش مانند اجر اوست ، حتی مانند این است که خود او به زیارت رفته باشد
امام صادق (ع ) می فرماید :
دین برپاست مادامی که کعبه برپاست
حضرت باقر (ع ) می فرماید :
کسانی را که به حج رفته اند و عمره به جای آورده اند احترام نمایید این امر بر شما واجب است
از پیغمبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :
منظور از وجوب نماز، حج ، طواف و دیگرمناسک بپا داشتن ذکر و یاد خداست ، پس وقتی که ذهن تو از هیبت و عظمت خدا که مقصود و مطلوب اصلی از عبادت است خالی باشد، ذکر زبانی چه ارزشی خواهد داشت
امام صادق (ع ) فرمود :
حج و عمره کننده وارد بر خدا هستند، اگر درخواستی کنند عطایشان فرماید، و اگر دعا کنند اجابتشان نماید، و اگر برای کسی شفاعت کنند شفاعتشان بپذیرد، و اگر هم سکوت کنند، خود به بذل عنایت آغازشان کند، و ازای هر درهم ، هزار هزار درهم عوضشان می دهد
امام صادق (ع ) می فرماید :
حاجیانی که بازمی گردند سه دسته اند : دسته ای از آتش آزاد می شوند، و دسته ای از گناهان خود خارج می گردند مانند روزی که از مادر متولد شده اند، و دسته سوم با مصونیت مال و عیال برمی گردند و این کمترین بهره ای است که عاید حاجی می شود
پیامبر اکرم (ص ) می فرماید :
در چهار موقع درهای آسمان گشوده و دعاها مستجاب می شود : هنگام تلاقی صفوف مبارزان در راه خدا، هنگام نزول باران ، هنگام اقامه نماز و هنگام دیدن کعبه معظمه
امام صادق (ع ) می فرماید :
هر کس به کعبه نگاه کند، پیوسته حسنه ای برای او نوشته می شود، و سیئه ای از او محو می شود، تا وقتی که چشمش را از کعبه برگرداند
امام صادق (ع ) می فرماید :
سه چیز در نزد خداوند از احترام خاصی برخوردارند که چیزی همانند آنها نیست ، کتاب او که فرمان و نور اوست ، خانه او که آن را قبله مردم قرار داد و از هیچ کس توجه به غیر از آن را نمی پذیرد و عترت پیامبران
امام صادق (ع ) می فرماید :
خداوند در اطراف کعبه صد و بیست گونه رحمت قرار داده است ، که شصت تای آن برای طواف کنندگان و چهل تای آن برای نمازگزاران و بیست تای آن برای کسانی است که به کعبه نگاه می کنند
امام باقر (ع )، درباره وقوف در عرفات می فرماید :
احدی از نیکان و بدان نیست که بر این کوهه اوقوف کند مگر اینکه خدا دعای او را به اجابت می رساند، دعای نیکان نسبت به امور دنیا و آخرتشان مستجاب می شود، ولی دعای بدکاران درباره دنیایشان مستجاب می شود
امام علی بن الحسین (ع ) می فرماید :
قبل از اینکه حاجیان و عمره کنندگان با گناه آلوده شوند، در سلام کردن و دست دادن به آنان مبادرت کنید
از محمد بن سنان نقل شده است که امام رضا (ع ) به او نوشتند
: علت اینکه منا، منا نامیده شده است ، آن است که جبرئیل در آنجا به ابراهیم گفت هر چه می خواهی از خدایت تمنا و خواهش کن
امام صادق (ع ) می فرماید :
حاجی تا هنگامی که به گناه آلوده نشده به نور و سیمای حج باقی خواهد ماند
رسول خدا (ص ) می فرماید :
ای مردم ، با آگاهی و دین کامل حج بگزارید، و از حج بازنگردید مگربا توبه و تصمیم به ترک گناه
رسول خدا (ص ) می فرماید :
حج ، پاداشش بهشت است ، و عمره کفاره هر گناه است
درسول خدا (ص ) می فرماید :
گناهانی وجود دارد که در غیر عرفات آمرزیده نمی شو
امام صادق (ع ) می فرماید :
سعی بین صفا و مروه ، برای خوار کردن جباران قرار داده شده است
حضرت باقر (ع ) می فرماید :
به مکه شروع کنید و به ما ختم نمایید
حضرت صادق (ع ) می فرماید :
نگاه کردن به کعبه عبادت است
حضرت علی (ع ) می فرماید :
حج خانه خدایتان را ترک نکنید که هلاک می شوید
رسول خدا (ص ) خطاب به علی (ع ) می فرماید :
ای علی ، کسی که حج را - در حالی که قادر به انجام آن است - ترک کند، کافر است
رسول خدا (ص ) خطاب به علی (ع ) می فرماید
: یا علی ، کسی که حج را از امروز به فردا بیفکند تا از دنیا برود، روز قیامت خداوند، او را یهودی یا مسیحی مبعوث گرداند
اامام صادق (ع ) می فرماید :
گر مردم حج این خانه را ترک کنند، بی درنگ بر آنها عذاب فرود می آید
از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :
جنگجو در راه خدا و حج کننده و عمره کننده ،همه میهمانان دعوت شده خداوندند
از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :
حج ، جهاد است
از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :
حج ، چه نیکو جهادی است
امیر المؤمنین علی (ع ) می فرماید :
چهار تا از کاخهای بهشت در دنیاست : مسجد الحرام ، مسجد پیامبر، مسجد بیت المقدس و مسجد کوفه
پیامبر اکرم (ص ) می فرماید :
حج به جا آورید تا بی نیاز شوید
از حضرت پیامبر (ص ) روایت شده است که فرمودند :
انفاق نمودن مال برای سفر حج مانند انفاق در راه خداست که خداوند صد برابر آن را پاداش می دهد
از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده است که فرمودند :
کسی که به روزه داری افطار دهد یا مسلمانی را رهسپار حج کند و یا جنگجویی را تجهیز نماید یا عهده دار خانواده او شود، اجر او مانند اجر آنهاست
حضرت صادق (ع ) می فرماید :
داخل شدن در کعبه وارد شدن به رحمت خداست
امام باقر(علیه السلام) میفرماید:
برای نمازگزار، هنگام نماز سه خصلت است:
از قدمش تا به آسمانها ملائکه او را احاطه مینمایند،
و از آسمانها تا بالای سرش خیر و احسان نثار میگردد،
و فرشتهای که بر او موکل است میگوید:
اگر این نمازگزار بداند که با چه کسی مناجات میکند، از نماز جدا نمیگردد.
من لا یحضره الفقیه، ج1، باب فضل صلوة، ص 636 .
هدهدی
این بار مطالب جالبی درمورد اعجاز قران برایتان اماده کرده ام حتما با توجه بخوانید.
قرآن از جهات گوناگون معجزه است ; معجزه ای زنده و جاویدان که پیام آور آن شخصی درس ناخوانده بوده و در مقابل تمام اندیشه مندان جهان "تحدی" (مبارزه طلبی) کرده است . برخی از جنبه های اعجاز قرآن عبارتند از:
1 . "اعجاز ادبی" که برجسته ترین ادیبان عرب را سخت شگفت زده کرده است . سرسخت ترین دشمنان پیامبر(صلی الله علیه وآله)با شنیدن چند آیه به فرا بشری بودن قرآن اعتراف می کردند . هیچ کس مثل قرآن نیاورده و نخواهد آورد .
2 . اعجاز از نظر "اخبار غیبی" ; مانند: وعده پیروزی (خداپرستان) روم در کمتر از 10 سال بر (آتش پرستان آن زمان) ایران ، پیش بینی فتح مکه و دهها نمونه دیگر ;
البته ممکن است افراد دیگری نیز پیشگویی هایی بکنند و درست از آب درآید ; ولی نام آن معجزه نیست ; زیرا غالباً کلی است و با عباراتی چند پهلو بیان می شود و با ادعای نبوت یا امامت همراه نیست .
3 . اعجاز در "وضع قوانین اخلاقی": اندیشمندان غیر مسلمان نیز به این نکته معترفند که "قرآن ، کلام الهی ، متقن ترین قوانین و نسخه پر افتخار بشری و عهده دار سعادت بشر است که قوانین سعادت بشر از روی آن باید نوشته شود ."
تاریخ اسلام ، گواه روشنی برای اثبات این ادعاست .
4 . اعجاز از نظر "علوم جدید" و اکتشافات علمی: با این که قرآن ، کتاب تربیت و هدایت است ، در عین حال ، اقیانوس بی کرانی از علوم تجربی و انسانی هم هست که دانشمندان را به تحقیقات زیادی واداشته و آن ها را وادار به اعتراف کرده که قرآن ، ساخته و پرداخته حضرت محمد(صلی الله علیه وآله)نیست ; بلکه از ناحیه غیب به او وحی شده است .
حرکت و جاذبه زمین ، حرکت خورشید و منظومه شمسی ، گسترش روزافزون جهان ، زوجیت عمومی و دهها نمونه دیگر ، همگی از جنبه های اعجاز علمی قرآن است .
بانو دکتر "لورا واکسیا" استاد دانشگاه نابل در این باره می نویسد: "کتاب آسمانی اسلام ، نمونه ای از اعجاز است . قرآن کتابی است که نمی توان از آن تقلید کرد . نمونه سَبْک و اسلوب قرآن در ادبیات سابقه ندارد . تأثیری که این سبک در روح انسان ایجاد می کند ، ناشی از امتیازها و برتری های آن است . چطور ممکن است این کتاب اعجازآمیز ، ساخته محمد(صلی الله علیه وآله)باشد ; در صورتی که او یک نفر عرب درس نخوانده بود ؟ ما در این کتاب گنجینه ها و ذخایری از علوم می بینیم که فوق استعداد و ظرفیت باهوش ترین اشخاص ، فیلسوفان و قوی ترین رجال سیاست و قانون است ."
بسمه تعالی
حکومت بنی امیه مخصوصا یزید می خواستند دین اسلام و خلافت اسلامی را ملعبه و بازیچه خود قرار دهند و با نام اسلام مطالبی را که در واقع برضد برنامه های اسلام بود به مردم یادمی دادند و حلال خدا را حرام و حرام خدارا حلال می کردند، اسلام را برای مردم وارونه معرفی کرده بودند شراب خواری سگ بازی قمار و سایر محرمات را عملا انجام می دادند و مردم شام هم اعتراض نمی کردند و همه کارهای آنها را به نام اسلام قبول می کردند.
در حقیقت با این روش می خواستند دین اسلام را مسخ و تحریف نمایند.
قیام امام حسین افکار مردم را بیدار نمود و پرده از چهره حاکمان بنی امیه برداشت و برای مردم روشن شد که اسلام آن نیست که یزید و یزیدیان و بنی امیه معرفی کرده بودند . مردم اسلام و قوانین آن را شناختند و راه حق وحقیقت بسیارزود بعد از حادثه کربلا اشکار شد.
اگر امام حسین قیام نمی کرد ممکن بود بنی امیه نسل در اندر نسل با تحریف اسلام حکومت می کردند و کار به جای می رسید که اسلام راستین به کلی از افکار مردم محو می شد ولی قیام امام حسین اسلام راستین را معرفی نمود . لذا گفته می شود که قیام امام حسین اسلام را زنده نموده است.
منابع مورد استفاده در این درس: پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه مجید معارف تدوین السنة الشریفه حسین جلالی مقدم? معجم بحار الانوار مهدی راد حیات سیاسی ـ فکری ائمه جعفریان مسند هر یک از ائمه آقای عطاردی چکید? درس: تاریخ حدیث شیعه از چه زمانی و از کجا آغاز شد، چه مراحلی را پشت سر نهاد و امروزه در چه مرحلهای قرار دارد؟ آیا میتوان برای حدیث دوران فراز و فرود تصور کرد؟ اهمیت آن چیست و فوائد آن کدام است؟
پاسخ پرسشهای فوق بررسی تاریخ حدیث شیعه را به ارمغان میآورد. در معرفی تاریخ حدیث شیعه میگوییم: آشنایی با سیرِ تولّد، رشد و ادوار گوناگون حدیث معصومین را تاریخ حدیث شیعه مینامند. در این واحد درسی با فرهنگ و مکتوبات حدیثی هر زمان و روشهای آموزشی معصومین (علیهم السلام) آشنا خواهیم شد.
با نگاهی اجمالی به حدیث شیعه درمییابیم که بزرگان شیعه، حتی در عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، حدیث شیعه را به نگارش درمیآورده و مکتوبات حدیثی را برای آیندگان به ارث میگذاردهاند. پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ائم? معصومین (علیهم السلام) در دور? منع تدوین حدیث، که توسط خلفا صورت گرفت (100 سال اول تاریخ اسلام)، بر خلاف جوّ حاکم بر جامعه بر نوشتن و ثبت احادیث اصرار میورزیدند و هم اکنون نگاشتههایی از ایشان و شاگردانشان در دست است. بسیاری از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) توسط حضرت علی (علیه السلام)، که راوی اصلی و نزدیکترین شخصیت به ایشان است، به دست ما رسیده است. علاوه بر این خطبهها (سخنان) و نامههای امام به کارگزارانشان مجموع? بزرگی از معارف است که اکنون در اختیار شیعیان قرار دارد.
در دوران امام حسن، امام حسین و امام سجاد (علیهم السلام) مردم به خاطر جبر زمانه و سیطر? حکومت بر آحاد جامعه رغبت زیادی به نقل حدیث از این سه امامِ همام نشان نمیدادند؛ بنابراین میراث حدیثی این سه امام نسبت به سایر ائمه کمتر است. دوران امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) را در تاریخ حدیث شیعه دوران طلایی حدیث نام نهادهاند. در این دوران فرصتهای نابی پدید آمد که این دو امام بزرگوار بتوانند احادیث نبوی را در سطح وسیعی از جامع? اسلامی، حتی در میان اهل سنت، انتشار داده و معارف ناب شیعی را به اصحاب خاص خود انتقال دهند. بدین سبب احادیث صادقین (علیهما السلام) بیش از سایر ائمه در دسترس ما قرار دارد. در دوران ائم? پس از امام صادق (علیه السلام) با مکتوبات حدیثی ائمه مواجه میشویم که در دورههای پیشین کمتر وجود داشته است. همچنین در این دوران تکاپو، فعالیتها و جوش و خروش اصحاب ائمه در نگارش و تدوین احادیث جایگاه ویژهای دارد.