مامور انتقال 3 / Transporter 3
کارگردان: الیویه مگاتون. فیلمنامه: لوک بسون، رابرت مارک کیمن بر اساس شخصیت
های خلق شده توسط خودشان. موسیقی: الکساندر آزاریا. مدیر فیلمبرداری: جیوانی فیوره
کولته لاچی. تدوین: کامیل دلاماره، کارلو ریتزو. طراح صحنه: پاتریک دوران.
بازیگران: جیسون استیهم[فرانک مارتین]، ناتالیا روداکووا[والنتینا]، فرانسوا
برلن[تارکونی]، رابرت نپر[جانسون]، جرون کرابه[لئونید واسیلف]، دیوید
آتراکاچی[ملکوم منویل]، ایان ساندبرگ[فلگ]، اریک ابوانی[آیس]، جاستین
راجرز[هوراشیو]. 100 دقیقه. محصول 2008 فرانسه. نام دیگر: Le Transporteur 3.
فرانک مارتین مجبور می شود دختر دزدیده شده لئونید واسیلف، رئیس سازمان حفظ محیط
زیست اوکراین را در حالی که دستگاهی به مچ دست های هر دو نفرشان بسته شده، از این
گوشه اروپا- مارسی- به گوشه دیگرش –اودسا- منتقل کند. فرانک خوش ندارد کاری را به
زور انجام دهد، ولی این دستگاه به او اجازه نمی دهد بیش از 75 پا از اتومبیل دور
شود و به محض انجام این کار منفجر خواهد شد. همزمان واسیلف با فرستادن مامورینی
سعی در نجات دخترش می کند و بازرس تارکونی نیز که پایش به ماجرا کشیده شده، سعی
دارد با مارتین تماس بگیرد...
چرا باید دید؟
دوستداران آدرنالین خالص بشتابند که خونسردترین قهرمان اکشن زمانه ما بار دیگر
سوار اتومبیل زره پوش Audi A8 W12 خود شده و با محموله سکسی اش شهرهای مختلف
اروپا را زیر پا می گذارد!
باور بفرمایید ظاهر و باطن قضیه همین است. مهم نیست که مقدار زیادی زباله های
سمی قرار است محیط زیست اوکراین و بالطبع دنیا را آلوده کنند، چون انتخاب چنین
محموله ای صرفاً عمل کردن به اقتضای روز است و بس! گفتم محموله، بله دقیقاً در
اینجا منظور محموله است که باز مانند دو قسمت پیشین باید از جایی به جای دیگر
رسانده شود و این بار هم محموله واقعی همین دختر زیبارو است.
الیویه مگاتون با نام اصلی الیویه فونتانا متولد 1965 است که 1996 در با فیلم
کوتاه Forte têteورودی خیره کننده به عالم سینما را در جشنواه آوینیون تجربه
کرد. او که در پروژه قبلی بسون(آدمکش) کارگردان دوم بود، پس از فیلم های
خروج[نامزد جایزه فیلم های فانتزی جشنواره فانتاسپورتو] و آزیر قرمز سومین فیلم
بلند خود را در حالی کارگردانی می کند که با تم ها و مضامین جدی آثار قبلی خود
اندکی دوری جسته است.
اگر مامور انتقال 3 را که در کنار دیگر محصول پاپا بسون(تاکسی) در حال تبدیل شده
به پدیده های سینمای ملی فرانسه هستند، گریزراهی برای خروج سینمای این کشور از
بحران های مالی ندانیم ره به خطا پیموده ایم. اما مامور انتقال بر خلاف سری تاکسی
بیشتر ظاهری بین المللی دارد و برای پخش در بازارهای جهانی ساخته شده است. تنها
چهره ثابت و فرانسوی این سری فرانسوا برلن است و تنها کاربرد مجموعه گسترش شهرت
استیتهم به عنوان قهرمان خونسرد اکشن های زمانه ماست. کسی که به ادعای نشریات صحنه
های بدل کاری فیلم را نیز خود انجام داده و در طول 16 هفته فیلمبرداری در فرانسه،
روسیه و اوکراین از انجام هیچ کار سختی روی گردان نبوده است.
البته مطابق معمول همه دنباله سازی ها، منتقدان ریز و درشت این و آن سوی آب،
فیلم را با قسمت اول آن مقایسه کرده و آن را ضعیف تر ارزیابی نموده اند. اما
بیایید منصف باشیم: کدام یک از سازندگان فیلم ادعایی جز پر خرج تر و مهیج تر ساختن
دو قسمت بعدی و در نتیجه استفاده از معدن طلای تازه دست آمده-و کاریزمای استیتهم-
داشتند و دارند؟
می شود فیلم را یک محصول منسجم و یک مکانیسم تولید هیجان نامید که در جاده ها شکل
می گیرد و مانند نیای دهه نودی چون سرعت(یان دی بانت) به همه قراردادها وفادار می
ماند. بدل کاری ها تاثیرگذار، مکان ها جذاب و بازیگرها با توجه به پیش زمینه ذهنی
تماشاگر انتخاب شده اند تا کمترین مشکل بر سر راه هضم این غذای چرب و گران باقی
بماند. مانند رابرت نپر چهره منفی فیلم که با مجموعه تلویزیونی فرار از زندان به
شهرت رسید، و کاری جز تکرار همان نقش در آدمکش و مامور انتقال نمی کند!
ژانر: اکشن