آپالوزا /
Appaloosa
کارگردان: اد هریس. فیلمنامه: رابرت نات، اد هریس بر اساس
داستانی از رابرت بی. پارکر. موسیقی: جف بیل. مدیر فیلمبرداری: دین سملر. تدوین:
کترین هیماف. طراح صحنه: والدمار کالینووسکی. بازیگران: اد هریس[ویرجیل کول]، ویگو
مورتنسون[اورت هیچ]، جرمی آیرونز[رندال براگ]، رنه زلوگر[آلیسون فرنچ]، تیوتی
اسپال[فیل اولسون]، لنس هنریکسن[رینگ شلتون]، تام باور[ابنر رینز]، جیمز گامون[ارل
می]، آریادنا جیل[کتی]، گابریل مارتینز[جو ویتفیلد]. 114 دقیقه. محصول 2008
آمریکا.
دهه 1880. مارشال ویرجیل کول و معاونش اورت هیچ از سوی اهالی
شهری بی قانون استخدام می شوند تا مزرعه داری بی رحم به نام رندال برگ را به تقاص
قتل کلانتر و معاون های او دستگیر کند. همزان با ورود این دو نفر به شهر، زنی به
نام آلیسون فرنچ نیز وارد شهر کوچک شده و به زودی میان تبدیل به محبوب ویرجیل می
شود. ویرجیل و هیچ بعد از یافت شدن شاهدی موثق، اقدام به دستگیری رندال برگ می
کنند. اما افراد و دوستان رندال با گروگان گرفتن آلیسون موجبات نجات وی را فراهم
می آورند. ویرجیل و هیچ به تعقیب آنها می روند، اما مشاهده رفتار دوستانه آلیسون
با رندال باعث می شود که رابطه میان او و ویرجیل اندکی تیره شود. ویرجیل و هیچ
موفق می شوند بعد از مقابله با سرخ پوست ها، دوستان رندال را از سر راه بردارند.
ولی رندال موفق به فرار می شود. در بازگشت به شهر، آلیسون زندگی مشترکی را با
ویرجیل آغاز می کند، در حالی که قبلاً در صدد اغوای هیچ نیز بوده است. مدتی بعد سر
و کله رندال با در دست داشتن حکم بخشودگی در شهر پیدا شده و با بزرگان شهر شروع به
مراوده می کند. چیزی که به مذاق هیچ خوش نیامده و قصد جان او را می کند...
چرا باید دید؟
آپالوزا که نامش یادآور وسترنی دیگر به همین نام با بازی مارلون
براندو است، بر خلاف همین شباهت هیچ قرابتی با آن فیلم ندارد. بلکه بر اساس
داستانی از رابرت بی. پارکر منتشره به سال 2005 ساخته شده و بیشتر به فیلم
وارلاک(1959) ساخته ادوارد دمیتریک نزدیک است.
آپالوازا دومین ساخته یکی از بازیگران خوش نام و برجسته روزگار
ماست. اد هریس 58 ساله برای دومین فیلمش داستانی را برگزیده که جدا از شباهت به
فیلم کلاسیک ژانر وسترن -بوچ کسیدی و سندنس کید- خود به تنهایی واجد مضامینی چون
حسادت، دوستی مردانه و... است. اما بهتر است آن را حضور دردسرساز یک زن میان مشتی
ششلول بند بنامیم. چون فیلم بر خلاف وسترن های اخیر-قتل جسی جیمز..- از جنیه های
تاریخی به دور است و ترجیح می دهد در میان اسطوره های غرب وحشی و فیلم های وسترن
به دنبال جای پایی بگردد و بر خلاف آن فیلم-و بسیاری از وسترن های پس از جنگ جهانی
دوم- که سوال هایی درباره هویت ملی، حافظه تاریخی و سرشت قانون طرح می کردند،
مانند قطار سه و ده دقیقه به یوما که اخیراً به نحوی شایسته بازسازی شد، همچون
وسترن های رده ب در صدد ساخت اسطوره مردها، اسب ها و سلاح هایشان باشد.
به همین دلیل مانند همان فیلم های رده ب تنها می تواند تماشاگری
که از دیدن وسترن های باشکوه محروم بوده یا زرق و برق آنها را نمی پسندد، به خود
جذب کند. البته بگذریم از اینکه مورخان سینما بعدها این فیلم های ارزان را به
جایگاهی والا ارتقاء دادند. فیلم هریس نیز بر خلاف کار اولش، یک فیلم بزرگ و در
اینجا یک وسترن بزرگ نیست. اما ارزش تماشا کردنش را دارد. ته رنگی از مضامین سیاسی
همچون امنیت و قانون و فردیت نیز در کار به چشم می خورد که بر اعمال زور عادلانه
هیچ یا ویرجیل سایه ای از شک می گستراند. بازی سه هنرپیشه مرد فیلم خوب، اما بازی
زلوگر کوتاه و خالی از هر نوع پیچیدگی است. پدر اد هریس نیز در نقش کوتاه قاضی بازی
کرده است.
منبع اقتباس فیلم یک کتاب مشهور بوده، سبب شد تا پیش از تولید
این فیلم سخن از ساخت دنباله ای نیز بر آن به میان آید که با توجه به فروش 20
میلیون دلاری آن تحقق اش اندکی دور از انتظار است.
ژانر: وسترن، درام، جنایی